Restauraties
St.Laurentiuskerk , Hervormde of Grote kerk, Nieuwstraat te Weesp

2000   Begin van de grote restauratie ( pilaar  nr. 4 is gerestaureerd door Hr.Schonenkamp van Monumentenzorg en Thomas Posthuma heeft daarna de hele restauratie uitgevoerd .

2002  Thomas Posthuma heeft  na onderzoek van de pilaren nieuwe schilderingen ontdekt  ( nr. 6 , 10 , 11 en 14 )

2006   Januari / februari , Laatste fase van de restauratie is het restaureren van de in 2002 ontdekte schilderingen , wijdingskruisen en de grote wandtapijt – schildering.


         

TECHNIEK  :  Een gedeelte van de restauraties zijn uitgevoerd in Tratteggio retouche ;
Hierbij wordt de verf als kleurige fijne streepjes aangebracht .Van een afstand lijkt de retouche een geheel maar van dichtbij gezien is deze duidelijk herkenbaar .

De wandtapijt - schildering ( opschriften met goud op zwarte grond en een lijst van arabesken ) is voor het grootste gedeelte bedekt met een natuurlijke leemlaag. De onderliggende schildering was niet van grote waarde.

Deze oplossing is gekozen om esthetische redenen.
De leemlaag is heel dun opgezet zodat de onderliggende restanten van de schilderingen nog een beeld geeft van , hier zal wel iets gezeten hebben.

Alles wat onder deze laag zit is een wat rommelig geheel van zwarte vlekken met restanten goud.
De leemlaag is water oplosbaar.
Het onderste gedeelte is een wijdingskruis dat niet uitgevoerd is in lijntjes omdat dit de originele schildering is.

Onder het kruis is een cirkel zichtbaar. Deze cirkel is ontstaan door chemische inwerking van de aangebrachte mortel (P 15) Het blijft een raadsel wat dit geweest is zoals vele dingen.

         
Een overzicht van alle restauratieve werkzaamheden:

Verfsoort gebruikt voor beide kerken : Temperaverf
Temperaverf is een kleurstof / pigment gemengd met een in water oplosbaar bindmiddel dat na het drogen en uitharden niet meer oplost . Deze Temperaemulsies bestaan o.a. uit ei , gom of lijm.

         
R.K. Laurentiuskerk, Herengracht te Weesp
         

De “Apocalyptische ruiters” een kapitale muurschildering die in 1950 door de befaamde Weesper kunstenaar Pieter van Velzen (overl.in 1990) rondom de koorkrans is aangebracht en in 1997 door Thomas Posthuma uit Muiden is gerestaureerd.

Pieter van Velzen was leerling van de bekende Weesper kunstschilder/industrieel ontwerper Thom Posthuma (1893-1941) en zijn zoon Thomas Posthuma (1933) uit Muiden was weer korte tijd in 1949 leerling van Pieter van Velzen.
Thomas voelde zich zeer vereerd om zijn 80 vierkante meter wandschildering te mogen
uitvoeren.