Kunst
    Thomas Posthuma heeft een lange staat van dienst als gerenommeerd verpakkingsontwerper / vormgever / illustrator met een brede opleiding in gebonden-en vrije kunst.

    Naast zijn grafische werk maakte Posthuma tot 1987 vooral pentekeningen. Verfijnde werken waaraan te zien is dat ze met vakmanschap en liefde tot stand gekomen zijn.

    In de zeventiger jaren was dat voor velen: sociale bewogenheid, indentificatie met de zwakkeren in onze samenleving en weerstanden tegen discriminatie. De uitdrukking die Posthuma hieraan gaf is poetisch te noemen. In zijn laatste werken, schilderijen en bijzondere litho’s, is duidelijk een verandering te zien.

    Tegenwoordig is zijn werk is in de stijl van de magisch-realisten. De schilderijen lijken wel wiskundige puzzelstukken en veelal in diverse technieken en materialen uitgevoerd, o.a. airbrush, spattechnieken, bladgoud, acryl, kleurpotlood, zowel op hout als op linnen.

    Zijn veelkleurige litho’s ( 9 kleuren van 1 steen = verloren steen techniek) zijn uniek in deze tijd.
    (In zijn jonge jaren heeft hij 4 jaar lithografie gestudeerd op de Amsterdamse Grafische School.) 

    ‘’Thomas Posthuma streeft naar exclusiviteit en perfectie in zowel de onderwerpen als de techniek’’

    Werkend vanuit de drang naar het optimale kunnen stelt Posthuma hoge eisen aan zichzelf en zijn werk.
    Eigenlijk wil hij steeds opnieuw het onmogelijke beheersen, om vervolgens zich weer op iets nieuws toe te leggen.
    Bij al zijn werken gaat het hem in eerste instantie om het onderwerp en de uiting ervan dan de zéér technische uitvoering die hem weer een ander gevoel van voldoening geeft n.l. de ,"bijna", volmaaktheid van een kunstwerk. 

    Hij laat het verder aan de toeschouwer over om te beoordelen.

4-luik voor de kerk "St Corneille et St Cyprien" in het plaatsje d’Ancone, liggend aan de Rhone, 4 kilometer ten noorden van Montelimar.
In 2003 heb ik een geschilderd 4-luik gemaakt in de vorm van een liggend kruis voorstellende, het verhaal van de profeet Zacharias, het positieve in de mens. Het 4-luik heeft als titel "AVENIER en PERSPECTIVE " (Toekomstperspectief)

Uitleg van de 4 panelen:

Zacharias één van de profeten uit het oude testament

Het kruis markeert het beginpunt van de weg van de mens
om tot zijn uiteindelijke bestemming te komen
de mens rechtop in het volle licht, de Messiaanse mens
die in het 4e paneel als het ware uit het schilderij loopt
op de zogenaamde Messiaanse lijn die over het midden van links naar rechts loopt.
1e visioen ( onderkant paneel 1 ) bomen/wortels die in de diepte geworteld zijn.
Diepte is de afgrond, de verwoesting.
Vanuit de diepste misere groeit nog hoop.                                                                   
( 2e paneel onder) 14.1 5 Het Hinnom dal of Gehenna
( 2, 3e, 4e paneel onderaan) Geweld,verwoesting en verlatenheid.
( 3e, 4e paneel midden ) Vrede, bewoonbare wereld.
( 2e paneel ) Zwevende boekenrol ( 6e visioen , 20 el lang en 10 el breed )
die het woord van God vertegenwoordigd.                                                                     
( 2e paneel bovenaan) 7 ogen, de waakende alziendheid van de Heer 
die de ogen van God voorstellen. ( joodse kandelaar )                                                                      
( 3e paneel, boven/midden ) 1e visioen, de engel van God in de vorm van
een David ster als een soort animatie, met een verbinding naar de stalen koepel
van het Hiroshima memoriaal.

Techniek:
Acryl op linnen.
Linnen op aluminium spieramen.
4 panelen gemonteerd op een roesvrij stalen frame.
Frame is 25 cm diep. ( vanaf de muur )
Totaal formaat hxb = 2.25m. x 2.50 m.


“ TOEKOMSTPERSPECTIEF “

“In het begin schiep God hemel en aarde.
God schiep de mens naar zijn beeld,
naar het beeld van God schiep hij hem,
man en vrouw schiep hij hen.
En God zag dat het goed was” (Genesis 1)
Hij geeft ons onze vrijheid.
Maar het is zo moeilijk om te kiezen!
Beetje bij beetje gaat het evenwicht verloren:
Onveiligheid, slavernij, verwoesting en dood
nemen de overhand.
De Mens, gebroken, verliest zijn beeld.
Maar Hij, onze God, laat zijn schepping niet in de steek.
Vol aandacht voor wat zich er in afspeeld,
raakt Hij opnieuw met de kracht van zijn woord
zijn schepping.
Zijn ster openbaard ons de toekomst zoals Hij die bedoeld
had vanaf het begin: de Mens, bevrijd van de krachten
van het kwaad, rechtop, verrezen.
,, En God zag dat het goed was,” (Genesis 1)
Dat dit licht elkeen omvange. (Apokalyps 22, 21)

Tekst: Joseph Slabbers, pater van d’Ancone


 “AVENIR en PERSPECTIVE”

“Au commencement, Dieu créa le ciel et la terre.
Dieu créa l’homme à son image, à l’image de Dieu
Il le créa, homme et femme il les créa.
Et Dieu fit que cela etait bon” (Genèse 1)
Il nous donne notre liberté.
Mais c’est si difficile de choisir!
Peu à peu l’équilibre se rompt:
L’insécurité, l'esclavage, la destruction,
Les forces de la mort s’installent.
L’Homme écrasé perd son image.
Mais Dieu n‘abandonne pas ce qu’il a fait.
Attentif à ce qui se passe,
Il touche avec la puissance de la Parole sa création
Son étoile nous révèle l’avenir qu’il a concu dès le début:
L’Homme libéré des forces du mal, debout, ressuscité.
“Et Dieu vit que cela était bon.”
Que cette lumière éclaire tous et chacun.


Joseph Slabbers ,     juin 2000

 
Titel:
Formaat:
Oplage:
Kerkpenning t.b.v. de Protestantse Gemeente te Weesp en Driemond (na de fusie van 3 kerken)
8 cm diameter, verzilverd, in blauw etui
100 penningen
 
 
Titel:
Formaat:
Materiaal:
Techniek:
IN THE FUTURE
100 x 100cm
Linnen
Acryl / airbrush / kleurpotlood
Titel:
Formaat:
Materiaal:
Techniek:
LOVE IS IN THE AIR
61 x 86cm
Houten paneel (mdf)
Acryl / airbrush / kleurpotlood / 23 karaats bladgoud (oorbel en halsband)
Titel:
Formaat:
Materiaal:
Techniek:
ZELFPORTRET
100 x 80cm
Linnen
Acryl
PRIJZEN OP AANVRAAG
Titel:
Formaat:
Materiaal:
Techniek:
RELATIVEREN
100 x 100cm
Linnen
Acryl/airbrush/kleurpotlood