Welkom op de website van Thomas Posthuma
Kunstenaar, Ontwerper, Lithograaf, Illustrator, Vormgever, Jazz musicus.

Thomas(1933) is de zoon van de bekende Weesper kunstschilder en ontwerper Thom Posthuma (1893-1941)
Het werk van Thomas is vooral magisch-realistisch, wat ook terug te vinden is in zijn werk o.a. in zijn schilderijen en zijn bijzondere pointillistische grote pentekeningen.
Door zijn veelzijdige opleidingen in de vrije-en gebonden kunst, verstaat hij zijn vak als geen ander.
Zijn laatste werk zijn bijzondere litho’s (= verloren steen techniek) en Giclée's geinspireerd door de grote Amerikaanse Kunstenaar Michael Parkes.
Deze hoogstaande litho’s zijn gedrukt door Steendrukkerij Forrer te Weesp.
Thomas is ook Jazz fluitist en speelde met vele bekende jazzmuzikanten.

Het atelier van Thomas: Klik hier voor de vertoning van een interactieve panorama film van het atelier. Deze panorama film is geproduceerd door Harro Smit.

Click hier voor de CV van Thomas Posthuma
Op school vonden ze dat hij goed kon tekenen. Hij moest een soort van beroepskeuzetest afleggen en daar kwam uit dat hij lithograaf zou kunnen worden.
Enige dagen later stond de heer Breumelhof, van drukkerij Kunst & Arbeid te Weesp, voor zijn deur of hij niet bij hem als aankomend lithograaf aan de slag wilde gaan.
Hij heeft toen ja gezegd en daarmee de basis voor zijn carrière gelegd. Gelijktijdig bezocht hij de grafische school te Amsterdam. Later heeft hij zich verder bekwaamd aan de vrije academie te Laren en de Rijksacademie te Amsterdam.

Na zijn diensttijd reageerde hij op een advertentie als werktekenaar bij Van Houten. Hij werd aangenomen als assistent verpakkingsontwerper van Erik Thorn Leeson.
Hun taak was het ontwerpen van verpakkingen voor over de hele wereld. Toen Erik Thorn Leeson vertrok, mocht Thomas de leiding van de afdeling overnemen.
De ontwerpafdeling had een bijzondere positie binnen het toen wereldwijd bekende cacao concern. Zij zaten niet op het Van Houten terrein maar in het "Witte huis" op Buitenveer nr. 60, tegenover de Roskam. Dat huis staat er nog steeds.

In 1968 viel definitief het doek over Van Houten en werd de naam verkocht. Thomas besloot om samen met zijn oud collega Anton Kluck een eigen bedrijfje te beginnen onder de naam: VORM 3 PACK DESIGN. De opdrachten stroomden binnen. Deep Blue, Knorr, Zwan, Jonker Fris en Luyks, zo maar wat namen uit hun portfolio.
Het bedrijf van Thomas en Anton heeft meer dan 25 jaar bestaan. Thomas blikt er met genoegen op terug
.
Maar na jaren in opdracht van anderen te hebben gewerkt, wilde hij zijn handen vrij maken voor zijn grote passie: de kunst en zelfstandige projecten.
Als we de schilderijen, pentekeningen en litho’s van Thomas bekijken dan valt er geen kenmerkende stijl te ontdekken. Thomas zegt daar zelf over: “De grootste vergissing
die je als kunstenaar kunt maken is te werken in één vaste stijl. Commercieel misschien verstandig, maar het is de dood voor je creativiteit”.
Aan creativiteit ontbreekt het Thomas niet. Hij schildert moeiteloos een abstract naakt, om daarna een gestileerde Bijbelse voorstelling voor een kerkje in Frankrijk te maken of de omslag voor een boek.
Ondanks zijn diversiteit aan stijlen en technieken heeft Thomas een voorliefde voor pentekeningen en het minuscule detail. Hierin herken je de werktekenaar en lithograaf.
Dit minutieus kunnen schilderen leverde hem de opdracht van Monumentenzorg voor de restauratie van de secco’s in de Grote Kerk van Weesp
.

  "Weesper Domijn Cultuurprijs" uitgereikt op 9 december 2011 in de Burgerzaal van het stadhuis van Weesp.